En Service rejse

Research output: Book/Report/PhD thesisReportResearch

14 Downloads (Pure)

Abstract

Baggrunden for dette projekt var at forsøge at få øje på ukendte og for os blinde områder i de studerendes oplevelse af servicen i Sygeplejerskeuddannelsen I Odense. Begrebet service forstås samlet som den hjælpsomhed og imødekommenhed, den studerende på første modul i Sygeplejerske uddannelsen, oplever at modtage fra uddannelsesinstitutionens side.
Formålet var at foretage en service rejse i forbindelse med studie start. Dette viste sig at være en rigtig god ide. En nylig rapport fra AKF: Frafald på professionsbacheloruddannelserne – Hvordan klarer uddannelsesinstitutionerne sig? (Jensen et.al. 2010) viser at frafaldsrisikoen er størst inden for de første 6 måneder af uddannelsen og at de studerendes oplevelse af et aktivt studiemiljø har betydning for at gennemføre uddannelsen
Ofte har vi kun fokus på selve undervisningsdelen, men det er lige så vigtigt, at de studerende føler sig velkomne og oplever en god service – lige fra de modtager det første brev, til de får udleveret deres eksamensbevis. Vi tog derfor kontakt med gruppen af nye sygeplejestuderende på deres første studiedag. Vi informerede holdet om vores projekt, og en studerende meddelte at hun gerne ville deltage. I de følgende 14 dage fulgte jeg hende og hendes basisgruppe,både i lektioner og i pauser. Det blev en meget spændende rejse.
Resultater Servicerejsens resultater peger på nogle meget konkrete områder,som kan være med til at øge de studerendes oplevelse af service i starten af studiet. Områderne viste os også, at det vi troede havde en stor betydning ved studiestart, fx at de får tilsendt et USB stik med en masse oplysninger om uddannelsen, faktisk blev oplevet som uvæsentlig og overflødig, fordi disse oplysninger kan findes på fronter, hvorimod et udførligt personligt velkomstbrev blev tillagt en væsentlig betydning for dem. Ligeledes peger de studerende på en række praktiske forhold, som de synes kunne lette studiestarten for dem fx en pjece med praktisk oplysninger, samt ordforklaring til at læse skema forkortelser, lokaler og hvad kan jeg bruge receptionen til? hvordan kontakter jeg IT afdelingen når jeg ikke kan komme på nettet? hvorfor er der ikke flere strømskinner I undervisningslokalerne osv Vi er nu i gang med at forberede studiestart for næste hold sygeplejestuderende, hvor vi inddrager servicerejsens resultater. Man må sige at service rejsen har hjulpet os til at få øje på områder, som kan forbedre de studerendes oplevelse af service i sygeplejerskeuddannelsen. Vi gennemfører endnu en service rejse i 2013.
Original languageDanish
Number of pages9
Publication statusPublished - 2011

Keywords

  • nurse education

Cite this