En snak om regnormesmoothies for biller: hvordan skaber man god naturformidling?

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

“Se hvad vi har fundet!”, råber børnene, stakåndede af begejstring, mens de kommer løbende med en død bille. “Det er en stor, flot løbebille!”, siger pædagogen. Børnene står lidt og kigger på den, så smider de den fra sig og løber væk igen.

Men hvad hvis nu pædagogen i stedet vælger at skabe en formidlingssituation, hvor børn og voksen sammen udforsker billens store dræberkæber? Pædagogen fortæller, hvordan løbebillen dræber regnorme og sprøjter spyt ind i dem, så de bliver helt flydende indeni, for bagefter at drikke dem som ‘regnorme-smoothies’. Børnene leger ‘Billen efter regnormene’, og til eftermiddagsmaden lader de som om, at de drikker regnormesmoothie.

Kriterier for at formidle naturen
Pædagogers formidling af naturen er et centralt element i arbejdet med at give børnene adgang til konkrete erfaringer med natur og naturfænomener. Når pædagogen på denne måde formidler naturen, får børnene viden om og kendskab til naturen og dens processer på en medrivende og fængslende måde, som skaber optagethed og fascination, og derved støtter børnenes naturforståelse.

I denne artikel vil vi udfolde seks kriterier for god naturformidling i den pædagogiske hverdag.
Original languageDanish
JournalNul til fjorten (0-14) Pædagogisk tidsskrift
Volume34
Issue number2
Pages (from-to)78-83
Number of pages6
ISSN0906-5873
Publication statusPublished - 1 Jun 2024

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this