Engagerende og faglig sprogpædagogik for flersprogede drenge

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    Abstract

    Køns- og kulturforskelle blandt elever kan have en betydning for deres muligheder for at klare sig i skolen (Christensen, Egelund, Klausen, & Pilegaard, 2012). Især en gruppe af flersprogede drenge ser ud til at have det svært i skolen. De underperformer, deltager ikke aktivt i undervisningen eller laver ballade (Gilliam, 2006). Det kan få stor betydning for deres muligheder senere i livet. Med læreruddannelsesreformen af 2013 blev en række moduler indenfor lærerens grundfaglighed introduceret, som bl.a. også skal kunne rumme denne problematik. I kompetenceområdet undervisning af tosprogede elever, er især de flersprogede elevers ressourcer i fokus. Lærerens evne til at undervise sprogpædagogisk i fagundervisningen har bl.a. som formål at imødekomme og rette op på de uligheder minoritetsbørn oplever ift. at klare sig godt i skolen. I denne artikel vil vi trække vigtige pointer frem fra forskningen og pege på, hvordan sprogbaseret fagundervisning kan være med til at understøtte faglig, social og personlig læring, så både piger og drenge får lige muligheder i skolesystemet.
    Original languageDanish
    JournalUnge Paedagoger
    Volume80
    Issue number1
    Pages (from-to)74-81
    Number of pages7
    ISSN0106-5386
    Publication statusPublished - 2019

    Keywords

    • language development
    • Danish as a second language
    • language acquisition
    • gender/gender differences

    Cite this