Erfaringer med dømmekraft: hvad kan man lære om dømmekraft gennem praksiseksempler?

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Når de studerende starter på diplomuddannelsen i erhvervspædagogik, skal de i gang med en transformation til at blive erhvervsskolelærere, og deraf opbygge og kvalificere deres dømmekraft. Artiklen vil undersøge værdien af praksiseksempler på dømmekraft, som ikke kommer fra en pædagogisk kontekst. Vores analyse af tre eksempler på dømmekraft fra nye erhvervsskolelæres tidligere erhverv viser, at der er et potentiale i at se på praktiske eksempler på dømmekraft fra ikke-undervisningsmæssige kontekster, som mulige eksempler på hvad dømmekraft er og kan være i en pædagogisk sammenhæng.
Original languageDanish
JournalUnge Paedagoger
Volume83
Issue number1
Pages (from-to)73-79
Number of pages7
ISSN0106-5386
Publication statusPublished - 30 May 2023

Keywords

  • vocational training
  • educational science

Cite this