Erhvervsrettet teknologiforståelse

Pernille Lomholt, Peter Edlefsen Holmboe

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

Abstract

Bogen er skrevet til dig, der underviser og har interesse i de erhvervsrettede uddannelser. Erhvervsdidaktisk opslagsbog handler om, hvordan didaktisk teori og begreber kan forstås og anvendes i praksis på de uddannelser, der retter sig specifikt mod at uddanne til forskellige erhverv og brancher. I bogen finder du opslag om klassiske og moderne erhvervsdidaktiske begreber såsom instruktion, multimodalitet, stilladsering og refleksion. Hvert opslag præsenterer begrebets teoretiske baggrund, dets betydning i en praksis og dets bidrag til professionel analyse, forberedelse eller evaluering af undervisning.

Gennem et casebaseret format viser 58 opslag didaktiske begreber, som de kan “se ud” i praksis: Vi er med faglæreren i værkstedet, når hun giver feedback, med i dialogen, når lærerteams udvikler praksis, med, når undervisningen differentieres, og med, når lærere overvejer, hvordan undervisningen kan invitere til deltagelse og motivere elever og kursister.

Bogens erfarne undervisere, forfattere og forskere skriver og henvender sig til alle, der ønsker at udvikle sig som underviser på et teoretisk og reflekteret grundlag.
Original languageDanish
Title of host publicationErhvervsdidaktisk opslagsbog
EditorsMarianne Riis, Anna Brodersen
Number of pages5
Place of PublicationKbh.
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication dateJan 2023
Pages67-71
ISBN (Print)9788702373929
Publication statusPublished - Jan 2023

Keywords

  • vocational training

Cite this