Etisk blindhed i organisationer: Om virksomheders samfundsansvar

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

I dette kapitel præsenteres teorien om ’etisk blindhed’ (Palazzo, Krings & Hoffrage 2012). Ved etisk blindhed forstås en midlertidig manglende moralsk dømmekraft, hvor personen handler imod sine egne moralske overbevisninger, men efterfølgende selv viser fortrydelse.Selvom teorien primært omhandler beslutningsprocesser i organisationer, så siger den samtidig noget mere generelt om hvordan etik og organisationer hænger sammen. Kapitlet diskuterer dermed hvordan man kan begrebsliggøre ’organisationsetik’ i feltet mellem etik som filosofisk disciplin og den mere empirisk orienterede organisatoriske læring. For at anskueliggøre diskussionens relevans for praksis tages der udgangspunkt i temaet bæredygtighed og CSR i virksomheder (’corporate social responsibility’ eller virksomhedens samfundsansvar på dansk) – er det dominerende fokus på CSR som økonomisk begreb, såkaldt forretningsdrevet samfundsansvar et udtryk for etisk blindhed?
Original languageDanish
Title of host publicationOrganisatorisk dannelse : Etiske perspektiver på organisatorisk læring
EditorsKurt Dauer Keller
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication date2016
Pages275-292
ISBN (Print)978-87-7112-603-7, 978-87-7112-604-4
Publication statusPublished - 2016
Externally publishedYes

Cite this