Etnicitet og udviklingshæmning som dobbelt minoritet

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

    Abstract

    Dette kapitel handler om hvad det betyder for vores opfattelser og forståelser af børn, når barnet har en etnisk minoritetsbaggrund og en udviklingshæmning. Deri ligger forholdet mellem etnicitet som en social identitet, kulturforståelse, forståelser for mentale handicap og så den pædagogiske praksis. Det diskuteres, hvordan det normale og det afvigende etableres gennem vores forståelser og handlinger under indflydelse af samfundsmæssige og historiske processer.
    Original languageDanish
    Title of host publicationSocial- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen
    EditorsTim Vikær Andersen
    Number of pages14
    PublisherHans Reitzels Forlag
    Publication date2019
    Pages290-303
    Chapter18
    ISBN (Print)978-87-412-6967-2
    Publication statusPublished - 2019

    Keywords

    • special needs education
    • socially endangered children
    • stigmatization

    Cite this