Evaluering af de daglige rutiner i daginstitutionen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

Abstract

Dette kapitel handler om de daglige rutinesituationer i daginstitutioner og diskuterer betydningen af, at det pædagogiske personale samt pædagogstuderende i praktik retter opmærksomheden mod dagligdagens rutiner og gør dem til genstand for løbende refleksion, målsætning, evaluering og kvalificering. Kapitlet vil præsentere to bachelorprojekter, der med afsæt i skriftlige observationer og videoobservationer undersøger konkrete rutiner knyttet til henholdsvis måltidet og garderoben i to daginstitutioner i Nordvestjylland. Begge undersøgelser peger på vigtigheden af, at det pædagogiske personale forstår og værdsætter rutinerne som betydningsfulde pædagogiske læringsmiljøer, hvor børn møder voksne, der inviterer til samspil, og som er nysgerrige efter at forstå de perspektiver, som børnene har på de rutineprægede situationer og på deres institutionsliv generelt.
Original languageDanish
Title of host publicationDen styrkede pædagogiske læreplan : Grundbog til dagtilbudspædagogik
EditorsTrine Holst Mortensen, Torben Næsby
Number of pages14
Place of PublicationFrederikshavn
PublisherDafolo
Publication dateAug 2018
Pages139-152
Chapter10
ISBN (Print)978-87-7160-775-8
Publication statusPublished - Aug 2018
SeriesDen professionelle pædagog

Keywords

  • daycare institutions

Cite this

Høgh, T., & Smidt, S. L. (2018). Evaluering af de daglige rutiner i daginstitutionen. In T. H. Mortensen, & T. Næsby (Eds.), Den styrkede pædagogiske læreplan: Grundbog til dagtilbudspædagogik (pp. 139-152). Dafolo. Den professionelle pædagog