TY - RPRT
T1 - Evaluering: Fælles fagligt fundament: Nye briller i det pædagogiske arbejde
T2 - Mariagerfjord kommune, UCN, Legetek.dk
AU - Meyer, Helle
AU - Larsen, Gitte
PY - 2009
Y1 - 2009
N2 - Projektet er afviklet i perioden 2007-2009 og havde til formål at tilvejebringe ny viden om metoder og indsatser, der kan bidrage til et kvalitetsløft i dagtilbud. Projektet omhandlede samtlige dagtilbud for 0-6 årige børn i Mariagerfjord kommune og indebar udvikling af en database: "Kompetencehjulet" til kvalificering af læreplansarbejdet og et uddannelsesforløb for medarbejderne i kommunenes dagstilbud: Relations- og ressourceorienteret pædagogik (ICDP). Det konkluderes, at Kompetencehjulet kan blive et nyttigt redskab til udvikling af arbejdet med læreplaner og støtte til det enkelte barn, herunder børn med særlige behov. Det konkluderes endvidere, at ICDP giver de professionelle et brugtbart redskab til udvikling af relationskompetencer, ligesom evalueringen peger på betydningen af normering og rammesætning af den pædagogiske hverdag, hvis intentionerne i ICDP programmet skal efterkommes og der skal etableres udviklingsstøttende relationer til alle børn.
AB - Projektet er afviklet i perioden 2007-2009 og havde til formål at tilvejebringe ny viden om metoder og indsatser, der kan bidrage til et kvalitetsløft i dagtilbud. Projektet omhandlede samtlige dagtilbud for 0-6 årige børn i Mariagerfjord kommune og indebar udvikling af en database: "Kompetencehjulet" til kvalificering af læreplansarbejdet og et uddannelsesforløb for medarbejderne i kommunenes dagstilbud: Relations- og ressourceorienteret pædagogik (ICDP). Det konkluderes, at Kompetencehjulet kan blive et nyttigt redskab til udvikling af arbejdet med læreplaner og støtte til det enkelte barn, herunder børn med særlige behov. Det konkluderes endvidere, at ICDP giver de professionelle et brugtbart redskab til udvikling af relationskompetencer, ligesom evalueringen peger på betydningen af normering og rammesætning af den pædagogiske hverdag, hvis intentionerne i ICDP programmet skal efterkommes og der skal etableres udviklingsstøttende relationer til alle børn.
M3 - Rapport
BT - Evaluering: Fælles fagligt fundament: Nye briller i det pædagogiske arbejde
PB - CEPRA - Nationalt videncenter for evaluering i praksis
CY - Aalborg
ER -