Fælles Mål og modelleringskompetence i biologiundervisningen - forenkling nødvendiggør fortolkning

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen beskriver hvilke kvaliteter og begrænsninger de nye Forenklede Fælles Mål indeholder i forhold til at understøtte lærernes arbejde med at implementere modelleringskompetencemålet for biologifaget i folkeskolen. Der gives et bud på hvordan modelbegrebet og modelleringskompetencemålet i de nye Forenklede Fælles Mål kan fortolkes når modeller og modellering skal inddrages kvalificeret i undervisningen. Artiklen problematiserer hvordan indholdet og formatet i de nye Forenklede Fælles Mål understøtter lærernes arbejde med at kvalificere brugen af modeller og modellering i undervisningen. Desuden gives der konkrete eksempler på hvordan modelleringskompetencemålet kan udfoldes og omsættes til undervisningspraksis så der bliver sammenhæng mellem biologifagets formål, modelbegrebet og modelleringskompetencemålet.
Original languageDanish
Article number2
JournalMONA
Issue number4
Pages (from-to)25-43
Number of pages19
ISSN1604-8628
Publication statusPublished - Dec 2015

Keywords

  • scientific courses

Cite this