Fælles Mål uden formål, og hvordan vi får humanismen tilbage til skolen

Carlo Grevy

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

Abstract

I denne artikel drøftes, hvordan den måde, som lærere ofte tolker og forstår Fælles Mål på, ikke understøtter fagformålene for fagene. Historiefaget bruges her som ek-sempel, men artiklen dækker principielt hele rækken af fag i folkeskolen. I artiklen pointeres det, at Fælles Mål altid skal tolkes af læreren. Politiske strømninger gør det svært for lærere at agere som afklarede fagpersoner i undervisningen. Artiklens hovedpointe er, at lærere nødvendigvis må afklare deres videnskabsteoretiske grundlag, herunder hvorvidt de har en positivistisk eller konstruktivistisk inspireret praksis, for at kunne etablere en undervisningspraksis, der muliggør indfrielse af fagformålene. At gøre dette er den humanistiske vej.
Original languageDanish
Title of host publicationSkole, livsverden og nye læringslandskaber - et debatoplæg om folkeskolen : man skal kunne det hele: om digital literacy og læring i det senmoderne
EditorsCarlo Grevy, Henrik Kasch
Number of pages25
Place of PublicationVejle
PublisherForlaget Pendulum
Publication date25 Jan 2017
ISBN (Print)978-87-997667-4-1
Publication statusPublished - 25 Jan 2017

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • schools, courses and institutions
  • public school
  • history

Cite this