Fællesfagligheden til prøve: udfordringer i første års implementering af den fælles prøve i naturfagene i folkeskolen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

I foråret 2017 blev den nye fællesfaglige prøve for naturfagene fysik/kemi, biologi og geografi for første gang afviklet for alle elever i 9. klasse. Den nye mundtlige prøve er karakteriseret ved at inddrage alle udskolingens naturfag, tage udgangspunkt i elevernes fællesfaglige arbejde indenfor en selvvalgt problemstilling samt vægtlægge elevernes naturfaglige kompetencer. Da få danske naturfagslærere er uddannede til at varetage fællesfaglig, problemorienteret og kompetencefokuseret undervisning, må prøven og det prøveforberedende arbejde forventes at udgøre en udfordring. Første års prøveafvikling har været fulgt tæt af et forskningssamarbejde, og artiklen belyser hvorledes det er gået med at håndtere disse nye udfordringer.
Original languageDanish
JournalMONA : Matemati- og Naturfagsdidaktik - tidsskrift for underviser, forskere og formidlere
Issue number4
Pages (from-to)28-54
Number of pages27
ISSN1604-8628
Publication statusPublished - 1 Dec 2018

Keywords

  • natural science

Cite this