TY - JOUR
T1 - Fællesskaber i STU skal stilladseres
AU - Beck, Anne-Marie Tyroll
AU - Nøttrup, Jonna
AU - Jones, Samuel Pedersen
PY - 2020
Y1 - 2020
N2 - Unge med særlige behov er udfordrede, når de skal deltage i sociale fællesskaber, og ensomhed forekommer både under og efter deres STU-uddannelse. Politisk er der stor opmærksomhed på mulig selvforsørgelse, men erfaringer med deltagelse i fællesskaber i fritidslivets arenaer bliver underprioriteret, selvom det fremgår som et centralt fokus i lovgivningen. Denne artikel er baseret på et casestudie og præsenterer to STU-institutioners praksisser med at stilladsere unges deltagelse i sociale fællesskaber. Med afsæt i teori om stilladsering (Wood, Bruner & Ross, 1976; Bernstein, 2000; Philipsen, 2009) og praksisfællesskaber (Wenger 2004/2013) argumenterer vi for, at der er et uforløst potentiale i at rammesætte de unges pauser og fritid på institutionelt niveau. Ud fra et almenpædagogisk perspektiv ser vi, at pauser og fritid også er rammer for samvær, og analysen viser, at de unges deltagelsesbaner ind i sociale praksisfællesskaber med fordel kan gøres til genstand for systematiske pædagogiske refleksioner og handlinger.
AB - Unge med særlige behov er udfordrede, når de skal deltage i sociale fællesskaber, og ensomhed forekommer både under og efter deres STU-uddannelse. Politisk er der stor opmærksomhed på mulig selvforsørgelse, men erfaringer med deltagelse i fællesskaber i fritidslivets arenaer bliver underprioriteret, selvom det fremgår som et centralt fokus i lovgivningen. Denne artikel er baseret på et casestudie og præsenterer to STU-institutioners praksisser med at stilladsere unges deltagelse i sociale fællesskaber. Med afsæt i teori om stilladsering (Wood, Bruner & Ross, 1976; Bernstein, 2000; Philipsen, 2009) og praksisfællesskaber (Wenger 2004/2013) argumenterer vi for, at der er et uforløst potentiale i at rammesætte de unges pauser og fritid på institutionelt niveau. Ud fra et almenpædagogisk perspektiv ser vi, at pauser og fritid også er rammer for samvær, og analysen viser, at de unges deltagelsesbaner ind i sociale praksisfællesskaber med fordel kan gøres til genstand for systematiske pædagogiske refleksioner og handlinger.
KW - Børn og unge
KW - Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse
KW - fællesskaber
KW - stilladsering
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 0107-0649
SP - 30
EP - 45
JO - Tidsskriftet Specialpædagogik
JF - Tidsskriftet Specialpædagogik
ER -