Fænomenbaseret indhold i naturfag

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

30 Downloads (Pure)

Abstract

Artiklen diskutere fagfornyelsen i relation til fænomenbaseret indhold. Fænomenbaseret didaktik udspringer i nogen grad af de reformpædagogiske tilgange til undervisning og læring, der er præget af begreber som f.eks. holisme, elevcentrering og livsverden. Fænomenologiske opfattelser af læring lægger vægt på at gøre erfaringer, hvilket er noget andet end at konstruere viden.
Fænomenbaseret didaktik tager hensyn til et element af den usikkerhed, der altid er i undervisningen. Det er et opgør med troen på, at hverken undervisning
eller læring kan forudsiges fuldt ud, og at førstnævnte ikke nødvendigvis resulterer
i sidstnævnte.
Original languageDanish
JournalKaskelot
Issue number256
Pages (from-to)38-40
Number of pages3
ISSN0905-6327
Publication statusPublished - 20 Aug 2025

Keywords

  • schools, courses and institutions

Cite this