Faglig kommunikation i et professionelt fællesskab: – om sproglige og kommunikative muligheder for faglighed i praksis

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen tager afsæt i et forsknings- og udviklingsprojekt i VIA Profession og Uddannelse med fokus på fastholdelse og udvikling af nydimitterede læreres faglighed i de første år i praksis. Med udgangspunkt i en række undersøgelser afdækkes udfordringer i transitionen fra læreruddannelse til lærerprofession, og mulige årsager til, at lærere ofte afstår fra at formulere sig fagligt i kollegial dialog, identificeres. I forlængelse heraf peges på læreres manglende fagsprog som en mulig delforklaring, og der gives et eksempel på en intervention i form af et tidsskrift som ét tiltag blandt flere, der kan medvirke til at styrke lærernes udvikling af et professionelt fagsprog.
Original languageDanish
JournalStudier i læreruddannelse og -profession
VolumeÅrg. 1
Issue number1
Pages (from-to)142-156
Number of pages15
ISSN2445-8538
Publication statusPublished - 30 Sept 2016

Keywords

  • Media, communication and languages

Cite this