Faglig læsning og problembaseret læring

Grete Dolmer, Hanne Beermann

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

For at kunne gebærde sig i et teknologisk videnssamfund er det nødvendigt at beherske læsning og skrivning af fagtekster. Både i skolen og i fritiden stifter eleverne bekendtskab med stadigt mere komplekse digitale og multimodale tekster, der kræver gode og sikre læse- og skrivestrategier. Som lærerstuderende og færdiguddannet lærer er det vigtigt at have avanceret viden om elevers læse- og læreprocesser og om sprog og tekster i tilrettelæggelsen af undervisning, der med den australske sprogforsker Michael A.K. Hallidays ord klæder eleverne på til at kunne læse og skrive i fag (Maagerø og Tønnesen 2009: 11). I dette kapitel redegøres for, hvad faglig læsning og skrivning er, hvad der kendetegner fagets tekster, struktur og sprog, og hvilke krav de digitale og multimodale fagtekster stiller til elevernes læsefærdigheder. Desuden udpeges nogle fagdidaktiske tilgange, metoder og anbefalinger i tilrettelæggelsen af undervisningsforløb, der retter sig mod sprogbaserede læseforløb i fag, også med henvisning til aktuelle læremidler. Sidst i kapitlet følger nogle anbefalinger til faglig skrivning samt en oversigt over temaer og fagtekster, lærere kan samarbejde om i og på tværs af fag i et progressivt perspektiv.
Original languageDanish
Title of host publicationDanskundervisning 4.-9. : indblik og overblik
EditorsBodil Nielsen, Joy Lieberkind
Number of pages25
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication date15 Jan 2021
Pages503-527
Chapter10
ISBN (Print)978-87-412-7832-2
Publication statusPublished - 15 Jan 2021

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this