Abstract
'Kamelrefleksioner - tematiseringer af læreruddannelsens professionssigte' er en række tekstsamlinger, der har til formål at bidrage til udvikling af læreruddannelsen som profession.
Denne 2. tekstsamling 'Faglighed set i lyset af billedkunstfaget' er resultatet af et 3-årigt udviklingsarbejde og netværkssamarbejde 'Udvikling af seminariefaget billedkunst i et nyt århundrede' mellem AAU/ Danmarks pædagogiske Universitet, Læreruddannelsen i Ålborg og Læreruddannelsen Zahle.
Arbejdet har haft til formål at sætte fokus på billedkunstfaget formål, indhold og indlejrede forforståelser. I Kamelgruppen har vi været optaget af at pege på relevante temaer for udvikling af billedfaget og forandring i uddannelsen af kommende lærere.
Foråret 2004 præsenterede gruppens medlemmer papers på symposiet 'Visual culture in education' på kongressen på Nordisk Forening for Pædagogisk forskning i Reykjavik, Island. I 2005 deltog gruppen i symposiet 'Blikkulturer' på DPU og i 2006 på kongressen 'International Society of education Through Art' i Lissabon.
- Betegnelsen kameler refererer til, at i forandringsprocesser må der sluges kameler, hvis der ikke længere kan findes argumenter for at fastholde forforståelser.
De 2 andre tekstsamlinger er henholdsvis 'Praktik - set i lyset af billedkunstfaget' og 'Eksamen - set i lyset af billedkunstfaget'
Denne 2. tekstsamling 'Faglighed set i lyset af billedkunstfaget' er resultatet af et 3-årigt udviklingsarbejde og netværkssamarbejde 'Udvikling af seminariefaget billedkunst i et nyt århundrede' mellem AAU/ Danmarks pædagogiske Universitet, Læreruddannelsen i Ålborg og Læreruddannelsen Zahle.
Arbejdet har haft til formål at sætte fokus på billedkunstfaget formål, indhold og indlejrede forforståelser. I Kamelgruppen har vi været optaget af at pege på relevante temaer for udvikling af billedfaget og forandring i uddannelsen af kommende lærere.
Foråret 2004 præsenterede gruppens medlemmer papers på symposiet 'Visual culture in education' på kongressen på Nordisk Forening for Pædagogisk forskning i Reykjavik, Island. I 2005 deltog gruppen i symposiet 'Blikkulturer' på DPU og i 2006 på kongressen 'International Society of education Through Art' i Lissabon.
- Betegnelsen kameler refererer til, at i forandringsprocesser må der sluges kameler, hvis der ikke længere kan findes argumenter for at fastholde forforståelser.
De 2 andre tekstsamlinger er henholdsvis 'Praktik - set i lyset af billedkunstfaget' og 'Eksamen - set i lyset af billedkunstfaget'
Original language | Danish |
---|
Place of Publication | Aalborg |
---|---|
Publisher | Aalborg Seminarium |
Number of pages | 62 |
ISBN (Print) | 8776130525 |
Publication status | Published - 2004 |
Series | Kamelrefleksioner - tematiseringer af læreruddannelsens professionssigte |
---|---|
Number | 2 |
Keywords
- teacher education