Projects per year
Abstract
Baggrund: For at motivere børn til fysisk aktivitet er det afgørende at fremme glæden ved idræt i skolen, især da idrætsundervisningen inkluderer en mangfoldig gruppe af børn. Mens der er undersøgt, hvad der generelt påvirker elevers glæde ved idræt, er der en mangel på evidens omkring dette blandt elever med særlige behov. Derfor har dette studie til formål at undersøge, hvordan elever med særlige behov oplever glæde ved idræt, og at identificere de faktorer, der er forbundet hermed.
Metode: 420 elever med og uden særlige behov har udfyldt et spørgeskema. Analysen er en del af det større forskningsprojekt "Bevægende idræt – for børn med særlige behov i skole og fritid", der fokuserer på at give elever med særlige behov positive oplevelser med idræt ved at integrere co-teaching i idræt.
Resultater: De foreløbige resultater viser, at en meget stor andel af eleverne er glade for idræt i skolen, men andelen er signifikant højere blandt elever uden særlige behov, set i forhold til elever med særlige behov.
Resultaterne af den lineære regressions analyse viser, at blandt elever med særlige behov, har: drenge, elever fra skoler i Østdanmark (set i forhold til Syddanmark), og elever der dyrker idræt i sin fritid, mere glæde ved idræt. Elever fra store skoler (i forhold til små skoler) har mindre glæde ved idræt. Der er ingen statistisk signifikant forskel i forhold til alder.
Konklusion: Vi kan konkludere, at rigtig mange elever med særlige behov er glade for idræt, men elever med særlige behov oplever mindre glæde ved idræt i skolen sammenlignet med elever uden særlige behov. Dog er der nogle faktorer, der positivt påvirker glæden ved idræt for elever med særlige behov: drenge, elever fra skoler i øst Danmark og dem, der dyrker idræt i fritiden, har mere glæde ved idræt. Studiet viser vigtigheden af at fokusere på inkluderende undervisningsmetoder og at skabe et positivt idrætsmiljø for alle elever, uanset deres behov.
Primært budskab: Langt de fleste elever med og uden særlige behov er glade for idræt i skolen, men elever med særlige behov er mindre glad for idræt end dem uden særlige behov.
Implikationer for praksis: Der er behov for særlig opmærksomhed på, hvordan man tilpasser idrætsundervisningen, så alle elever oplever glæde ved idræt.
Metode: 420 elever med og uden særlige behov har udfyldt et spørgeskema. Analysen er en del af det større forskningsprojekt "Bevægende idræt – for børn med særlige behov i skole og fritid", der fokuserer på at give elever med særlige behov positive oplevelser med idræt ved at integrere co-teaching i idræt.
Resultater: De foreløbige resultater viser, at en meget stor andel af eleverne er glade for idræt i skolen, men andelen er signifikant højere blandt elever uden særlige behov, set i forhold til elever med særlige behov.
Resultaterne af den lineære regressions analyse viser, at blandt elever med særlige behov, har: drenge, elever fra skoler i Østdanmark (set i forhold til Syddanmark), og elever der dyrker idræt i sin fritid, mere glæde ved idræt. Elever fra store skoler (i forhold til små skoler) har mindre glæde ved idræt. Der er ingen statistisk signifikant forskel i forhold til alder.
Konklusion: Vi kan konkludere, at rigtig mange elever med særlige behov er glade for idræt, men elever med særlige behov oplever mindre glæde ved idræt i skolen sammenlignet med elever uden særlige behov. Dog er der nogle faktorer, der positivt påvirker glæden ved idræt for elever med særlige behov: drenge, elever fra skoler i øst Danmark og dem, der dyrker idræt i fritiden, har mere glæde ved idræt. Studiet viser vigtigheden af at fokusere på inkluderende undervisningsmetoder og at skabe et positivt idrætsmiljø for alle elever, uanset deres behov.
Primært budskab: Langt de fleste elever med og uden særlige behov er glade for idræt i skolen, men elever med særlige behov er mindre glad for idræt end dem uden særlige behov.
Implikationer for praksis: Der er behov for særlig opmærksomhed på, hvordan man tilpasser idrætsundervisningen, så alle elever oplever glæde ved idræt.
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 23 Sept 2024 |
Publication status | Published - 23 Sept 2024 |
Event | Den Nationale Folkesundhedskonference 2024: Viden, samarbejde og trends i folkesundhedsarbejdet - Hotel Nyborg Strand, Nyborg, Denmark Duration: 23 Sept 2024 → 24 Sept 2024 https://www.danskselskabforfolkesundhed.dk/den-nationale-folkesundhedskonference/tidligere-konferencer/den-nationale-folkesundhedskonference-2024/ |
Conference
Conference | Den Nationale Folkesundhedskonference 2024 |
---|---|
Location | Hotel Nyborg Strand |
Country/Territory | Denmark |
City | Nyborg |
Period | 23/09/24 → 24/09/24 |
Internet address |
Projects
- 1 Active