Fantasier om pædagogen i skolen i en reformtid: - et indblik i aktuelle vilkår for SFO-pædagogers arbejde

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    Abstract

    I denne artikel stiller vi skarpt på, hvordan pædagoger og
    SFO-lederes oplevelser af vilkårene for deres arbejde – deres
    faglige råderum – formes og farves i lyset af forhandlinger
    omkring, hvordan skolens tid og rum bedst muligt organiseres
    og indrettes. Vi interesserer os for, hvordan læringsdagsordenen
    qua skolereformen slår igennem i skolens
    praksis som særlige idealer eller organisatoriske fantasier,
    som vi kalder dem, om pædagogen i skolen. Artiklen viser,
    hvordan samtidigt tilstedeværende organisatoriske fantasier
    om fleksibilitet og læringsproduktivitet udfordrer dele
    af den pædagogiske kernefaglighed ved at indvirke på organiseringen
    af skolens tid og rum på måder, der levner
    begrænset plads til, at pædagogerne kan arbejde relationelt
    og procesorienteret med børns trivsel og læring dér, hvor
    børnene er og med afsæt i det, der optager dem. Artiklen
    konkluderer, at det er vigtigt, at de organisatoriske forudsætninger
    for pædagogernes arbejde gennemtænkes i overensstemmelse
    med, hvad man ønsker, at den pædagogiske
    profession skal bidrage med i skolen. Det er i tilknytning
    hertil vigtigt, at der bliver skabt rum for dybere faglige drøftelser
    af, hvilket indhold og hvilke værdier og kvaliteter, det
    pædagogiske arbejde skal hvile på fremadrettet.
    Original languageDanish
    JournalUnge Paedagoger
    Volume2016
    Issue number1
    Pages (from-to)33-43
    Number of pages10
    ISSN0106-5386
    Publication statusPublished - Mar 2016

    Keywords

    • afterschool institutions

    Cite this