Fem forskellige elevperspektiver med konsekvenser for skolens praksis og dannelsesopgave

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

I kapitlet bliver der undersøgt fem elevperspektiver. Elevperspektiver skal her forstås som voksnes blik på og blik for elever. Det sidste indbefatter ideen om, at det som voksen er muligt at se verden som om den voksne er barnet uden at dette som-om forlader den voksne. At se verden gennem elevens perspektiv er ønskværdigt, men samtidig kan elevers opførsel og udsagn iagttages på forskellig vis, og de elevperspektiver der vokser frem gennem disse iagttagelser kan anvendes i en pædagogisk kontekst med forskellige formål for øje.
Kortlægningen og analysen af forskellige elevperspektiver i dette kapitel vil gøre det muligt dels at få blik for forskellige elevperspektiver, dels at identificere kampen om definitionsmagten og nogle af de pædagogiske opdragelsestanker, der følger af forskellige elevperspektiver.
De fem perspektiver rummer forskellige værdier og forestillinger om, hvad et barn er og bør være. Som følge heraf benævnes de forskellige elevperspektiver: a) det tilpasningsduelige elevperspektiv, b) det formbare elevperspektiv, c) det driftsstyrede elevperspektiv, d) det frigørende elevperspektiv og e) det empatiske elevperspektiv.
Original languageDanish
Title of host publicationElevperspektiver
EditorsMicki S. K. Sunesen, Ditte D. Christoffersen
Number of pages14
PublisherKlim
Publication date2021
Pages35-48
ISBN (Print)978-87-7204-700-3
Publication statusPublished - 2021

Keywords

  • public school

Cite this