FGU skolen skal være et fedt sted at være

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Abstract

Artiklen tager afsæt i hvad unge lægger vægt på i FGU skolens sociale rum. Med brug af stedssensitive interviews fremkommer elevernes udsagn der viser, at eleverne gerne vil inddrages og inviteres til at bidrage til skolens sociale rum med deres kreativitet og selvorganisering. Pointen er at de unge både efterspørger selvorganisering og at blive inviteret med ind i skolens beslutninger. Artiklen peger på det potentiale der ligger i, fx at lærerne er nysgerrige på de taktikker de unge anvender, når de forandrer og skaber sociale rum, også selv om disse handlinger kan udfordre skolens strategier. Artiklen viser også at der er et dannelsespotentiale i at støtte de unge i deres selvorganisering omkring de sociale rum.
Original languageDanish
Article number9
JournalTidsskrift for Socialpædagogik
Volume25
Issue number1
Pages (from-to)95-103
Number of pages9
ISSN1398-3717
Publication statusPublished - 1 Jun 2022

Keywords

  • high school level education
  • youth culture
  • school development
  • qualitative method

Cite this