Flygtningebørns leg som pædagogisk udfordring: Tilpasning og handlekraft

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

I dette kapitel kigger vi på flygtningebørns lege i daginstitutioner og på, hvad de
betyder for børnenes trivsel og tilhørsforhold. Med udgangspunkt i en case om to
syriske søstres første tid i en daginstitution beskriver vi flygtningebørns forudsætninger og forhindringer for at deltage i lege med andre børn og voksne. Der lægges op til refleksioner over, hvordan pædagoger kan balancere mellem på den ene side ønsket om tilpasning til de kulturelle normer for leg og fællesskab, der eksisterer i en dansk kontekst, og på den anden side ønsket om, at børnene er trygge og får mulighed for at udfolde sig og udøve handlekraft.
Original languageDanish
Title of host publicationFlygtningebørn i danske daginstitutioner : Pædagogiske dilemmaer og balancegange
EditorsNanna Jordt Jørgensen, Susanne Bregnbæk
Number of pages13
Place of PublicationFrederikshavn
PublisherDafolo
Publication date2020
Pages49-61
Chapter4
ISBN (Print)978-87-7160-755-0
Publication statusPublished - 2020

Cite this