Forfeltsvariation i elevtekster fra 5. og 9. klassetrin

Morten Tannert, Ulf Dalvad Berthelsen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution to proceedingpeer-review

40 Downloads (Pure)

Abstract

I artiklen undersøger vi forskelle i realiseringen af forfeltet i et tekstkorpus bestående af berettende og beskrivende elevtekster fra 5. og 9. klassetrin. Vi undersøger dels, om der fra et strukturelt og lingvistisk perspektiv er statistisk signifikante forskelle i den gennemsnitlige længde af forfeltet (antal ord) mellem tekster fra 5. og 9. klassetrin, og vi undersøger dels, om der er en signifikant stigning i antallet af lange forfelter (mere end to ord) relativt til det totale antal forfelter i teksten (ratio). Efterfølgende laver vi kvalitative analyser af seks udvalgte elevtekster med henblik på at give et lingvistisk og grammatisk indblik i de syntaktiske strukturer, der ligger bag tekster med forskellige værdier i de kvantitative analyser. Til sidst diskuteres resultaterne dels i relation til elevers generelle skriveudvikling, dels i relation til udviklingen af forskningsfeltet for kvantitativ elevtekstanalyse.
Original languageDanish
Title of host publication19. Møde om Udforskningen af Dansk Sprog
EditorsKirstine Boas, Inger Schoonderbeek Hansen, Tina Thode Hougaard, Ea Lindhardt Overgaard
Number of pages21
PublisherAarhus Universitet
Publication date2023
Pages321-341
ISBN (Print)978-87-91134-01-3
Publication statusPublished - 2023

Keywords

  • language development
  • schools, courses and institutions

Cite this