Formativ evaluering: en værktøjskasse til lærerstuderende

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to reportCommunication

Abstract

Fokus og undersøgelsesspørgsmål i relation til PLF-tema
Hvordan kan vi i samarbejde med de studerende udvikle evalueringsformater, der bidrager til
at fremme formativ evaluering som lærings- og undervisningsfremmende værktøj?

Ifølge Svendsen et al (2022) er det praktiske arbejde i naturfagene centralt, men der har været
få traditioner i naturfagene for at vurdere praktisk arbejde. Vi har denne intervention afprøvet
forskellige evalueringsværktøjer i samarbejde med studerende for at undersøge, hvordan man
kan evaluere praktisk arbejde og udvide de studerendes evalueringsrepertoire med fokus på
mestringsmål, som har til formål at udvikle kompetencer og opnå forståelse og indsigt, fremfor
præstationsmål, som fokuserer på individet selv og handler især om, hvordan deres evner
vurderes og præsteres, særligt i forhold til andre (Midgley et al., 2001).
Original languageDanish
Title of host publicationEvaluering i et dobbelt didaktisk perspektiv - undervisningsinterventioner i læreruddannelsen i anden temaperiode : samlet afrapportering af anden temaperiode i læreruddannelsesindsatsens professionelle læringsfællesskaber 2023-2024
EditorsKia Wied
Number of pages9
PublisherNAFA
Publication date7 Mar 2024
Publication statusPublished - 7 Mar 2024

Cite this