Forskning i Efterskolerne

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Efterskolernes praksis indeholder forskellige former for undervisning, en lang række af aktiviteter samt forskellige former for samvær. Der er tale om en kompleks pædagogisk institution både hvad angår organiseringer og relationer i tid og rum. Forskningsprojekt ’Dannende undervisning og samvær på efterskolerne’ har – som noget nyt – et særligt fokus på efterskolernes undervisning. Det skyldes dels at det er sparsomt med forskning på dette område, dels at de seneste års reformer på grundskoleområdet kan presse efterskolernes ideal om et bredt undervisningsbegreb. Vi har fortolket projektets formål til følgende overordnede forskningsspørgsmål: Hvordan bidrager efterskolens undervisning, øvrige aktiviteter og samvær til at give eleverne oplevelser og erfaringer med faglig læring, livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse? For at tilgå vores forskningsspørgsmål har vi udviklet et for efterskoleforskningen nyt forskningsdesign som vi uddyber og begrunder i artiklen.
Original languageDanish
Title of host publicationEfterskolens praksis under lup : undersøgelser af dannende undervisning og samvær
EditorsStefan Ting Graf, Ulla Højmark Jensen
Number of pages10
PublisherKlim
Publication date15 Feb 2020
Pages13-23
Chapter1
ISBN (Print)978 87 7204 491 0
Publication statusPublished - 15 Feb 2020

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this