Forståelser af diagnoser og mangfoldighed i et intersektionelt perspektiv

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

Abstract

Flere og flere børn, unge og voksne lever i dag med en eller flere diagnoser. I forlængelse heraf udgør diagnoser efterhånden en udbredt og selvfølgeliggjort forståelsesramme, når mennesker i og uden for pædagogiske sammenhænge skal forstå sig selv og hinanden. Når diagnoser bringes i spil og benyttes som forståelsesramme, sker det imidlertid ofte i tæt samspil med andre betydningsskabende kategorier, såsom køn, etnicitet, seksualitet, alder, klasse mv.
Med udgangspunkt i to cases fra hhv. børnehaveklassen og et botilbud, diskuterer vi, gennem et intersektionelt og sociologisk perspektiv, hvordan diagnosetænkning i det pædagogiske arbejde kan ’flette sig sammen’ med andre sociale kategorier og resultere i at børn og brugere bliver mødt meget forskelligt. Kapitlet illustrerer dermed, hvordan sociale kategorier kan virke bag om ryggen på pædagoger og skabe ulige betingelser for børn og voksne borgere.
Original languageDanish
Title of host publicationKøn, seksualitet og mangfoldighed
EditorsSteen Baagøe Nielsen
Number of pages21
PublisherSamfundslitteratur
Edition3
Publication statusAccepted/In press - 1 Jun 2025

Keywords

  • children and youth
  • learning, educational science and teaching

Cite this