Abstract
Flere og flere børn, unge og voksne lever i dag med en eller flere diagnoser. I forlængelse heraf udgør diagnoser efterhånden en udbredt og selvfølgeliggjort forståelsesramme, når mennesker i og uden for pædagogiske sammenhænge skal forstå sig selv og hinanden. Når diagnoser bringes i spil og benyttes som forståelsesramme, sker det imidlertid ofte i tæt samspil med andre betydningsskabende kategorier, såsom køn, etnicitet, seksualitet, alder, klasse mv.
Med udgangspunkt i to cases fra hhv. børnehaveklassen og et botilbud, diskuterer vi, gennem et intersektionelt og sociologisk perspektiv, hvordan diagnosetænkning i det pædagogiske arbejde kan ’flette sig sammen’ med andre sociale kategorier og resultere i at børn og brugere bliver mødt meget forskelligt. Kapitlet illustrerer dermed, hvordan sociale kategorier kan virke bag om ryggen på pædagoger og skabe ulige betingelser for børn og voksne borgere.
Med udgangspunkt i to cases fra hhv. børnehaveklassen og et botilbud, diskuterer vi, gennem et intersektionelt og sociologisk perspektiv, hvordan diagnosetænkning i det pædagogiske arbejde kan ’flette sig sammen’ med andre sociale kategorier og resultere i at børn og brugere bliver mødt meget forskelligt. Kapitlet illustrerer dermed, hvordan sociale kategorier kan virke bag om ryggen på pædagoger og skabe ulige betingelser for børn og voksne borgere.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Køn, seksualitet og mangfoldighed |
Editors | Steen Baagøe Nielsen |
Number of pages | 21 |
Publisher | Samfundslitteratur |
Edition | 3 |
Publication status | Accepted/In press - 1 Jun 2025 |
Keywords
- children and youth
- learning, educational science and teaching