Fra børnehave til skole – med sproget i fokus

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

Den sprogpædagogiske praksis i overgangen fra børnehave til børnehaveklasse er vigtig for børnenes læsning, for deres sproglige udvikling, for deres følelse af mestring og for deres mulighed for at bygge videre på noget, de allerede kan. Det er vigtigt, at vi som fagprofessionelle skaber og styrker denne sammenhæng. I artiklen præsenteres nogle konkrete bud på, hvordan sammenhæng i børnenes møde med læsningen kan styrkes i overgang fra børnehave til børnehaveklassen, både når der arbejdes med kendskab til bogstaverne og med læseforståelse. Indledningsvist vil jeg præsentere baggrunden for projektet, herunder begrebet overgangsobjekter.
Original languageDanish
JournalViden om Literacy
Issue number28
Pages (from-to)102-109
Number of pages8
ISSN2245-2761
Publication statusPublished - Nov 2020

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • children and youth

Cite this