Fra slugte nåle til liv på børnehjem: SFL-baseret undervisning med afsæt i autobiografiske tekster: SFL-baseret undervisning med afsæt i autobiografiske tekster

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

Abstract

Hvordan kan teori om sprog og læring baseret på systemisk funktionel lingvistik (SFL) udfoldes konkret i undervisningen? Og hvordan kan undervisningen understøtte sproglige og dannelsesorienterede mål på samme tid? Kapitlet skitserer først nogle grundlæggende, teoretiske antagelser om SFL-baseret undervisning og præsenterer dernæst et undervisningsforløb om autobiografiske tekster, der har det formål at udvikle elevernes evne til empati og til at se verden fra andres synsvinkler. Forløbet blev afprøvet i danskundervisningen i en 6. klasse som led i et forsknings- og udviklingsarbejde.
Original languageDanish
Title of host publicationGenrepædagogik - og andre nye veje i læse- og skriveundervisningen
EditorsMette Vedsgaard Christensen
Number of pages20
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication dateAug 2016
Edition1
Pages109-138
Article number5
ISBN (Print)9788741265544
Publication statusPublished - Aug 2016

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this