Fra STEM-faglighed til STEM-kompetencer

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Der er en samfundsmæssig ambition om at flere børn og unge udvikler STEM-kompetence, men STEM-faglig undervisning der understøtter dette, er ikke rammesat. I artiklens første del danner et litteraturreview baggrund for en karakteristik af STEM-faglighed. I artiklens anden del argumenteres der for at kompetencebeskrivelser kan være et meningsfuldt middel til at beskrive formålet med STEMundervisning, hvis STEM-kompetencemålene vel at mærke karakteriseres og beskrives på en måde så de er både begrundelsesrettede og undervisningsbare. Artiklens bidrag er syv STEM-faglige kompetencer: STEM-modelleringskompetence, STEM-matematiseringskompetence, STEM-databehandlingskompetence, STEM-innovationskompetence, STEM-refleksionskompetence, STEM-samfundskompetence og STEM-problembehandlingskompetence. STEM-kompetencebeskrivelserne uddybes med eksempler på undervisningsaktiviteter.
Original languageDanish
JournalMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Volume22
Issue number4
Pages (from-to)8-30
Number of pages23
ISSN1604-8628
Publication statusPublished - 2022

Cite this