Abstract
De første år på arbejdsmarkedet opleves sjældent som særligt sjove. De fleste husker trætheden, tristheden og især følelsen af tab af faglighed. Alligevel er det en overraskende overset problematik i forskningen. I Skandinavien har Sofia Nyström med PhD'en "Becoming a professional" fra Linköping Universitet (2009) som den første beskæftiget sig med udfordringerne ved overgangen fra studie til arbejdsliv. Undertegnede har i samarbejde med PhD-studerende Helle Bach Riis udført 25 kvalitative interviews blandt danske akademikere, der har været på arbejdsmarkedet ml ½-5 år. Vores undersøgelser bekræfter Nyströms forskning, der argumenterer for en identitetstransformation, hvor man skifter sin identitet som studerende ud i takt med at man etablerer sig og finder ud af at anvende det man har lært på universitetet i en arbejdsmæssig sammenhæng. Opfattelsen af hvad ens viden kan bruges til ændrer sig også. I begyndelsen opfattes studiet som en værktøjskasse med redskaber til at løse opgaver – og man ønsker at have fået flere redskaber. Efter et par år oplever man at kunne bruge sin viden til at se sammenhænge og forstå problematikker uden at kende baggrunden, ved at drage paralleller til den viden, man har indenfor sit eget felt. Efter 3-4 år på
arbejdsmarkedet er ens viden fra uddannelsen bearbejdet og integreret og en naturlig basis ved løsning af arbejdsopgaver.
Både uddannelser, aftagerfeltet og kandidaten kan gøre en aktiv indsats, der gør
overgangen fra studie til arbejdsliv nemmere. For uddannelsernes vedkommende
hjælper det kandidater, hvis der anvendes PBL, er erhvervsvejledning med realistiske billeder af fremtidige jobmuligheder og opgavevejledning, hvor også de ikke-faglige udfordringer bliver italesat.
arbejdsmarkedet er ens viden fra uddannelsen bearbejdet og integreret og en naturlig basis ved løsning af arbejdsopgaver.
Både uddannelser, aftagerfeltet og kandidaten kan gøre en aktiv indsats, der gør
overgangen fra studie til arbejdsliv nemmere. For uddannelsernes vedkommende
hjælper det kandidater, hvis der anvendes PBL, er erhvervsvejledning med realistiske billeder af fremtidige jobmuligheder og opgavevejledning, hvor også de ikke-faglige udfordringer bliver italesat.
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 6 May 2015 |
Publication status | Published - 6 May 2015 |
Event | Kvalitet i Universitetsundervisningen: Dansk Universitetslærerforenings Netværk - Munkebjerg Hotel, Vejle, Denmark Duration: 6 May 2015 → 7 May 2015 |
Conference
Conference | Kvalitet i Universitetsundervisningen |
---|---|
Location | Munkebjerg Hotel |
Country/Territory | Denmark |
City | Vejle |
Period | 06/05/15 → 07/05/15 |