Abstract

Denne antologi præsenterer 14 centrale pædagogiske tænkere, hvis nøglebegreber og tænkning alle har noget særligt at bidrage med til det fritidspædagogiske felt.

Ønsket med bogen er at styrke det teoretiske fundament og cementere fritidspædagogik som en disciplin i sin egen ret. De 14 tænkere er alle sat ind i en aktuel fritidspædagogisk kontekst for at demonstrere deres tænknings værdi og gyldighed i dag og i fremtiden.

Teorier, tænkere og tanker gør det imidlertid ikke alene, og det afspejles også hos de udvalgte tænkere. Langt de fleste af deres tanker og begreber er rundet af deres erfaringer fra, kendskab til og analyser af praksisfeltet. Det er en pointe i bogen, at fritidspædagogik, som al anden pædagogik, er båret af den praksis og de konkrete fysiske steder, hvor mennesker igennem tiden har mødtes og mødes.

Tænkere:
John Dewey (1859-1952). Alexander Neill (1883-1973). Anton Makarenko (1888-1939). Lev Vygotsky (1896-1934). Erik Erikson (1902-1994). Paulo Freire (1921-1997). Oskar Negt (f. 1934). Max van Manen (f. 1942). Thomas Ziehe (f. 1947). Jean Lave (f. 1939). Etienne Wenger (f. 1952). Gert Biesta (f. 1957). Hartmut Rosa (f. 1965). Judith Butler (f. 1956)

Bidragydere:
Ditte Tofteng. Jacob Clausen. Jan Jaap Rothuizen. Lisbeth Madsen. Maj Borggaard Hansen. Mikael Jørgensen. Mikkel Snorre. Wilms Boysen. Nils Falk Hansen. Rasmus Præstmann Hansen. Stig Broström. Üzeyir Tireli
Original languageDanish
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherAkademisk Forlag
Number of pages256
ISBN (Print)978-87-500-5674-4
Publication statusPublished - 20 Oct 2022

Keywords

  • children and youth

Cite this