Gap-analyse af teknologiforståelse i det danske uddannelsessystem fra grundskole til ungdomsuddannelser

Ditte Amund Basballe, Mikkel Hjorth, Ole Sejer Iversen, Michael Caspersen, Bettina Lundgaard Hansen, Katrine Holm Kanstrup

Research output: Book/Report/clinical guidelinesReportCommunication

Abstract

Teknologiforståelse er på vej som ny faglighed i det danske uddannelsessystem. Både på videregående uddannelser, ungdomsuddannelser og i grundskolen forberedes og afprøves fag og faglighed. Tiltagene er forskellige, men har udgangspunkt i et mål om at etablere en fundamental teknologiforståelse, som til forskel fra en redskabsorienteret anvendelse af teknologi har et almendannende formål, hvor de kommende generationer lærer en dybere teknologiforståelse, der kan udmøntes i kreativ handlekraft om og med digital teknologi.

Mest tydeligt forberedes indførelsen af teknologiforståelse som faglighed i grundskolen. En faglighed, der tager tegn af udviklingen i andre lande, men som samtidig har som ambition at etablere en dansk kontekst, hvor både naturfaglige, humanistiske og samfundsfaglige elementer udgør grundlaget. Etableringen af teknologiforståelse i grundskolen vil påvirke progressionen gennem det samlede danske uddannelsessystem. Derfor udgør den nye faglighed i grundskolen et afgørende udgangspunkt for udviklingen af hele det danske uddannelsessystem.

Der er derfor brug for, at der etableres et overblik og en fælles retning for denne indsats.Landets professionshøjskoler og universiteter står samlet om denne ambition. I den bestræbelse har Danske Professionshøjskoler og Danske Universiteter tilsluttet sig en fælles hensigtserklæring, som beskriver en række overordnede mål for kapacitetsopbygningen omkring teknologiforståelse. Som en del af denne kapacitetsopbygning blev der i januar 2020 etableret en national kapacitetsgruppe for teknologiforståelse med udpegede repræsentanter fra landets universiteter og professionshøjskoler.

Den nationale kapacitetsgruppe for teknologiforståelse har i 2020 udarbejdet nærværende gap-analyse af teknologiforståelse. Gap-analysen skal skabe overblik over, hvor langt eksisterende nationale indsatser bringer os i forhold til den fælles ambition og målsætning, der er beskrevet i hensigtserklæringen mellem professionshøjskoler og universiteter, og som handler om langsigtet og solid opbygning af kapacitet omkring teknologiforståelse som faglighed i det danske uddannelsessystem. I de mål, som gap-analysen tager udgangspunkt i, anvendes begrebet teknologiforståelse, men på ungdomsuddannelserne benævnes en faglighed med sammenligneligt indhold 'informatik' eller 'erhvervsinformatik'. For at kunne behandle faglighedens progression gennem hele uddannelsessystemet anvender vi derfor teknologiforståelse og informatik som en betegnelse for den samlede faglighed.

Analysen er foretaget fra juni 2020 til december 2020. Datagrundlaget for rapportens konklusioner beror på opslag i databaser, surveys,
interviews og erfaringsopsamling fra den nationale kapacitetsgruppe for teknologiforståelse.
Original languageDanish
PublisherDanske Professionshøjskoler
Number of pages179
Publication statusPublished - Jan 2021

Keywords

  • education, professions and jobs

Cite this