Gemmer du så husker jeg

Melina Gydsbæk

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to reportResearch

Abstract

Artiklen tager udgangspunkt i eget udviklingsarbejde, der i sin form kommer med et alternativ til den skriftlige fysik/kemi rapport, nemlig: en mundtlig fysik/kemi videorapport. Denne giver eleverne mulighed for verbalt og visuelt at dokumentere den viden, de i fællesskabet har konstrueret gennem fag faglig fordybelse, refleksion og evaluering. Ydermere afspejler undervisningen i højere grad prøven ved denne elevarbejdsform, idet den afsluttende fysik/kemi prøve er mundtlig/praktisk. Artiklens teoretiske fokus vil være på, hvorledes eleverne lagrer viden i deres hukommelse. Desuden vil artiklen pege på mulige sammenhænge mellem det at kombinere det visuelle og auditive, med det at lagre i langtidshukommelsen. Til sidst vil egne elevresultater bliver fremlagt, disse vil give en indikation af, at denne elevarbejdsform er med til at hjælpe elever, der ikke før i tiden har fået det fulde udbytte af undervisningen.
Original languageDanish
Title of host publicationFremtidens naturfaglige lærere II : 5 reflektioner over praksis
EditorsClaus Michelsen
Number of pages12
Volumevol 9
Publication date2011
Publication statusPublished - 2011

Keywords

  • learning processes
  • learning
  • education
  • public school
  • natural science
  • digitalization

Cite this