Abstract
Gruppearbejde er en udbredt arbejdsform. Bortset fra enkelte artikler om gruppearbejde er det sparsomt med udgivelser med et samlet greb om gruppearbejdets praksis, teori og empiri. Undtagelser er fx rapporter Danmarks Evalueringsinstitut (EVA, 2020). Her peger man på, at gruppearbejdet udgør 23 % af undervisningstiden og arbejde i makkerpar udgør 26%.
Nærværende bog byder ind med et samlet greb om gruppearbejde. Bogen følger op på EVA’s udgivelser ved at gå mere i dybden med konkrete cases, teoretiske og empiriske belæg, og den forsyner læseren med drøftelser af dilemmaer og handlemuligheder. Undertitlen at organisere, vejlede og intervenere er valgt, fordi læreren, underviseren og den lærerstuderende gentagne gange gør erfaringer med at skulle organisere, vejlede og gribe ind i elevrelationer med gruppedynamisk udspring. Nogle af de fremherskende problemstillinger med gruppearbejde er, at eleverne kan have vanskeligheder med at komme i gang, de kan have forskellige forståelser af opgaven, de vælger forkerte fremgangsmåder – og de lander i blindgyder.
Hovedsigtet med bogen er, at læseren efter hvert kapitel kan afgrænse, analysere dilemmaer, udpege handlemuligheder og begrunde aspekter af gruppearbejde. Læseren kan reflektere over handlemuligheder ud fra bogens gennemgående problemstilling: Hvilke didaktiske og gruppedynamiske strategier kan medvirke til at fremme elevers faglige og sociale udvikling i gruppearbejde?
Nærværende bog byder ind med et samlet greb om gruppearbejde. Bogen følger op på EVA’s udgivelser ved at gå mere i dybden med konkrete cases, teoretiske og empiriske belæg, og den forsyner læseren med drøftelser af dilemmaer og handlemuligheder. Undertitlen at organisere, vejlede og intervenere er valgt, fordi læreren, underviseren og den lærerstuderende gentagne gange gør erfaringer med at skulle organisere, vejlede og gribe ind i elevrelationer med gruppedynamisk udspring. Nogle af de fremherskende problemstillinger med gruppearbejde er, at eleverne kan have vanskeligheder med at komme i gang, de kan have forskellige forståelser af opgaven, de vælger forkerte fremgangsmåder – og de lander i blindgyder.
Hovedsigtet med bogen er, at læseren efter hvert kapitel kan afgrænse, analysere dilemmaer, udpege handlemuligheder og begrunde aspekter af gruppearbejde. Læseren kan reflektere over handlemuligheder ud fra bogens gennemgående problemstilling: Hvilke didaktiske og gruppedynamiske strategier kan medvirke til at fremme elevers faglige og sociale udvikling i gruppearbejde?
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Gruppearbejde : At organisere, vejlede og at intervenere |
Editors | Henrik Juul, Peter Brodersen |
Number of pages | 52 |
Publisher | Hans Reitzels Forlag |
Publication date | 2 Aug 2021 |
Pages | 9-61 |
Chapter | indledning og kapitel 1 |
ISBN (Print) | 978-87-31992-4 |
Publication status | Published - 2 Aug 2021 |
Keywords
- learning, educational science and teaching