Hanedød og æggemassakre – om undren som indgang til nye tanker om bæredygtighedspædagogik

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

Abstract

Hvis pædagogik for bæredygtighed for alvor skal spille ind i en forandring af samfundet, kræver det at uddannelsesinstitutioner på alle niveauer tør udfordre deres egne grundlæggende antagelser og gentænke deres mission i samfundet (Wals & Jickling 2002). For daginstitutioner handler det bl.a. om at kigge med nye øjne på, hvordan dagtilbuddenes formål - at fremme børns dannelse, læring, trivsel og udvikling - hænger sammen med bæredygtighed. I dette kapitel diskuterer jeg, hvordan en opmærksomhed på og undren over forhold og tænkemåder, vi normalt tager for givet, kan være et udgangspunkt for denne type refleksioner.
Original languageDanish
Title of host publicationBæredygtighed og dagtilbudspædagogik : eksperimenter, dilemmaer og læreprocesser
EditorsMia Husted, Nanna Jordt Jørgensen, Katrine Dahl Madsen
Number of pages17
Place of PublicationFrederiksberg
PublisherFrydenlund
Publication date2023
Pages26-42
ISBN (Print)978-87-7216-650-6
ISBN (Electronic)978-87-7216-651-3
Publication statusPublished - 2023

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this