"Hej med jer! I dag bliver det spændende :-)": Lektieanvisninger og fagfremstilling - et møde med faget

Stinna Straagaard, Kristine Lund Andersen

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

I artiklen fremlægges en undersøgelse af, hvordan og i hvilket omfang lektieanvisninger i dansk kan anvendes til at undersøge et fags fremtræden afhængigt af måden, hvorpå der gives lektier for. Undersøgelsen tager udgangspunkt i danskfaget i gymnasieskolen, men eftersom fokus er på, hvordan et fag udtrykkes i lektieanvisninger, kan undersøgelsen og dens fund også overføres til andre fag. I undersøgelsen forstår vi lektieanvisninger som et møde mellem fag og elev, og med afsæt i denne anskuelse afdækker vi lektieanvisningers didaktiske potentiale.
Original languageDanish
Article number2
JournalGymnasiepædagogik
Volume300
Issue number120
Pages (from-to)39-56
Number of pages17
ISSN1399-6096
Publication statusPublished - 10 May 2022

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • education, professions and jobs

Cite this