Helhedsorienteret sundhedspædagogik og sundhedsfremme i dagtilbud og skole

Venka Simovska, Ulla Pedersen, Jeanette Magne Jensen, Stig Broström

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

Dette kapitel giver en indføring i de nøglebegreber, der danner den teoretiske ramme for bogen "Sundhedspædagogik og sundhedsfremme i dagtilbud og skole" og er bogens første kapitel. Bogens to hovedkoncepter, sundhedspædagogik og sundhedsfremme defineres. Herefter skitseres tre centrale begreber i den kritiske pædagogiske tilgang, som anvendes i bogen: Educare, deltagelse og handlekompetence. Kapitlet afsluttes med at påpege vigtigheden af en helhedsorienteret tilgang i det sundhedspædagogiske og sundhedsfremmende arbejde i dagtilbud og skole.
Original languageDanish
Title of host publicationSundhedspædagogik og sundhedsfremme i dagtilbud og skole : praktisk guide til en helhedsorienteret indsats
EditorsVenka Simovska, Ulla Pedersen, Jeanette magne Jensen, Stig Broström
Number of pages17
Place of PublicationFrederikshavn
PublisherDafolo
Publication date2015
Pages11-27
ISBN (Print)978-87-7281-917-4
Publication statusPublished - 2015

Keywords

  • health education
  • promoting health
  • preschools
  • school

Cite this