Abstract
Dette kapitel giver en indføring i de nøglebegreber, der danner den teoretiske ramme for bogen "Sundhedspædagogik og sundhedsfremme i dagtilbud og skole" og er bogens første kapitel. Bogens to hovedkoncepter, sundhedspædagogik og sundhedsfremme defineres. Herefter skitseres tre centrale begreber i den kritiske pædagogiske tilgang, som anvendes i bogen: Educare, deltagelse og handlekompetence. Kapitlet afsluttes med at påpege vigtigheden af en helhedsorienteret tilgang i det sundhedspædagogiske og sundhedsfremmende arbejde i dagtilbud og skole.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Sundhedspædagogik og sundhedsfremme i dagtilbud og skole : praktisk guide til en helhedsorienteret indsats |
Editors | Venka Simovska, Ulla Pedersen, Jeanette magne Jensen, Stig Broström |
Number of pages | 17 |
Place of Publication | Frederikshavn |
Publisher | Dafolo |
Publication date | 2015 |
Pages | 11-27 |
ISBN (Print) | 978-87-7281-917-4 |
Publication status | Published - 2015 |
Keywords
- health education
- promoting health
- preschools
- school