Abstract

På professionsuddannelserne er gruppearbejde en central del af undervisningen. Derfor taler vært, Linda Greve, i denne episode af #VIAvidere med Henriette Duch, som er lektor og ph.d. ved Efter- og videreuddannelsen – ungdomsuddannelse, erhvervspædagogik og vejledning.
 
Henriette præsenterer en række gode råd og anbefalinger til, hvordan man skaber de bedste vilkår for både undervisningen og de studerende i gruppearbejdet:
- Vær tydelig om intentionerne med gruppearbejdet
- Variér øvelserne så der også er individuelle øvelser
- Lad gruppearbejdet være en del af evalueringen
- Lav klar progression gennem semesteret, så de studerende starter med at øve sig i at lytte og samtale i rollefordelinger og først til sidst løser konkrete opgaver i fællesskab
 
Ifølge Henriette kan gruppearbejdet have forskellige didaktiske intentioner. Afhængig af arbejdsopgaven som stilles, måden den introduceres på, formuleringen af opgaven og konstruktionen af gruppen afspejler gruppearbejdet underviserens læringssyn og formål for de studerende læring. Underviserens opgave er derfor at gøre gruppearbejdets retningslinjer så klare som muligt, så forventningerne stemmer overens mellem underviser og de studerende.
 
Original languageDanish
Publication date2024
Media of outputOnline
Size21:24
Publication statusPublished - 2024

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • education, professions and jobs

Cite this