Historiefaget mellem skole og videnskab - en fagdidaktisk udfordring

    Research output: Book/Report/PhD thesisPhD thesisCommunication

    28 Downloads (Pure)

    Abstract

    Historiedidaktik, klasserumsforskning, gymnasieelevers og læreres udtryk for fagforståelser ved praktiseringer af historiefaget. Afhandlingens hovedkonklusion omhandler historiefagets diskrepans mellem måder hvorpå faget hhv. praktiseres og omtales af elever og lærere. Afhandlingen bygger på en kombineret grounded theory og talehandlingsteoretisk tilgang til såkaldte talehandlingskoder, som analyseres med vægt på tre hovedtemaer: Forståelser af kilde og kildekritik, relation mellem 1. og 2.-ordensbegreber og opfattelser af 'redegørelse'. Afhandlingen diskuterer og problematiserer historiefagets manglende genstandsområde med reference til filosoffen Frank Ankersmits skelnen mellem referential statements og narrative substances. Afhandlingen perspektiveres inden for refleksionsparadigmatisk forskning,
    Original languageDanish
    Number of pages245
    Publication statusPublished - 2014

    Keywords

    • history

    Cite this