Hjemmeskole under corona: mellem familielængsel og familiefængsel

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen sætter spot på forældres involvering i børns ’hjemmeskole’
under corona-nedlukningen af skolerne i 2020. Med udgangspunkt i en
spørgeskemaundersøgelse samt interview med forældre til børn i 6.-9.
klasse viser artiklen, hvordan forældre til skolens ældste børn har været tæt
involverede i deres børns skolegang, men på kvalitativt forskellige måder.
Analysen omhandler forældres praksisser i hjemmeskolingen og informeret
af uddannelsessociologi og forskning i forældreskab oparbejdes kategorier
af involveringsformer. I deres håndteringer af hjemmeskolen ses forældrene
at trække på forskelligartede ressourcer, der indgår i at arrangere skoleog
familieliv. Hjemmeskolen aktiverer idealer om hygge og lystbetonede
praksisser, der på tværs af materialet kan iagttages som en længsel efter
et harmonisk familiesamvær. Imidlertid producerer hjemmeskolen også
følelser som frustration og afmagt, der viser sig i en involveringsform, hvor
forældre ’hænger i med neglene’ og hjemmet opleves som et fængsel.
Original languageDanish
JournalDansk Paedagogisk Tidsskrift
Issue number2
ISSN0904-2393
Publication statusPublished - Jun 2021

Keywords

  • children and youth
  • schools, courses and institutions

Cite this