Holistisk forskningsdesign for demonstrationsskoleforsøg

Thomas Illum Hansen, Jeppe Bundsgaard, Camilla Kølsen Petersen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Det holistiske forskningsdesign, der præsenteres i dette kapitel,
modsvarer det holistiske interventionsdesign i kapitel 2. Det er således
designet med afsæt i den fælles forandringsteori for tre demonstrationsskoleprojekter
og med henblik på at måle de væsentligste
aspekter ved interventionernes processer, kontekster, virkninger og
virkningssammenhænge. Baggrunden for forskningsdesignet skitseres
med henvisning til mixed methods-traditionen og som alternativ
til den kvalitative tradition for it-didaktisk forskning, der er blevet kritiseret
for at generalisere på et utilstrækkeligt datagrundlag. Projekternes
forandringsteori og sammenhængen med de flerstrengede
interventioner introduceres, sættet af komplementære redskaber
til dataindsamling og analyse præsenteres, og design og tilgange
sættes ind i større forskningsmetodiske sammenhænge gennem
præsentation af taksonomier for mixed methods og typer af generaliserbarhed.
Kapitlet afsluttes med en refleksion over perspektiverne
i en holistisk tilgang til it-didaktisk intervention og forskning.
Original languageDanish
Title of host publicationSkoleudvikling med IT : Forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I
Number of pages27
Volume1
Place of PublicationÅrhus
PublisherAarhus Universitetsforlag
Publication date2018
Edition1
Pages50-76
Chapter3
ISBN (Print)978 87 7184 412 2
Publication statusPublished - 2018

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • technology, engineering and IT
  • Media, communication and languages

Cite this