Humor, leg og latter i dagtilbud

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

Abstract

Dette kapitel handler om humor og latter i dagtilbud. Kapitlet forstår latter som en udtryksform, der involverer kroppen med alle dens modsætningsfyldte og komiske måder at tage sig ud på. Der præsenteres forskellige forståelser for latter, og der gives eksempler på, hvordan børn, der bruger klovnerier i deres samspil med pædagoger, kan være mere eller mindre gode til at appellere til pædagogers humoristiske sans. Således postuleres det i kapitlet, at børn, der forstår at inddrage det verbale sprog i deres klovnerier og mestrer legens laden-som-om-praksis, kan have større succes med deres kommunikation med voksne end børn, der anvender mere slapstick-prægede udtryk. Kapitlet lægger op til diskussion om, hvordan børns forskellige latterappeller kan anerkendes og gribes af voksne og indgå i det pædagogiske arbejde med spontant at støtte børns legende samspil.
Original languageDanish
Title of host publicationLegens magi : om det professionelle arbejde med at forstå, understøtte, inspirere og rammesætte 1-6 årige børns leg
EditorsLise Hostrup Sønnichsen, Hanne Hede Jørgensen
Number of pages15
Volume1
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherAkademisk Forlag
Publication date24 Sep 2019
Edition1
Pages163-177
Chapter9
ISBN (Print)9788750052920
Publication statusPublished - 24 Sep 2019

Keywords

  • play

Cite this

Jørgensen, H. H. (2019). Humor, leg og latter i dagtilbud. In L. H. Sønnichsen, & H. H. Jørgensen (Eds.), Legens magi: om det professionelle arbejde med at forstå, understøtte, inspirere og rammesætte 1-6 årige børns leg (1 ed., Vol. 1, pp. 163-177). Akademisk Forlag.