Activities per year
Abstract
Introduktion
Peer feedback er en metode til at fremme faglige erkendelser i forhold til egen opgaveløsning (Nicol et al., 2014).
Evalueringer ved Bioanalytikeruddannelsen, KP viser, at studerende er mere positive omkring udbyttet af at give end at modtage peer feedback. Ifølge Patchan et al. (2015) har mange studerende ikke tilstrækkelige kompetencer til at formulere feedback, hvilket understøttes af vores oplevelse, at omfang og fokus af
studerendes peer feedback varierer.
Med udgangspunkt i en læringsaktivitet, hvor de studerende bliver bedt om at udvælge og begrunde brugbar skriftlig peer feedback, undersøges oplevelsen af aktiviteten og opfattelsen af brugbar peer feedback.
Metode
Aktiviteten bestod af to anonyme spørgeskemaundersøgelser på 4. semester (n = 55), hvor de studerende blev bedt om: 1) at vælge to eksempler på brugbar peer feedback med begrundelse blandt 12 tilfældige fra tidligere studerende (n = 30). 2) at vælge ét eksempel på modtaget brugbar peer feedback på egen opgave, begrunde valget og angive hvad der kunne have gjort feedbacken endnu mere brugbar (n = 33). Indhold og fokus for eksempler og begrundelser blev analyseret vha. Voelkel et al. (2020). Et fokusgruppeinterview (n = 5) undersøgte de studerendes oplevelse af aktiviteten.
Resultater
De studerende ser primært skriftlig peer feedback som brugbar, når fejl og svagheder adresseres i relation til det faglige indhold og hvis specifikke forslag til forbedringer er angivet. Størstedelen af de studerende valgte desuden feedbackeksempler som indeholdt anerkendelse. Aktiviteten bidrog, ifølge de studerende, med inspiration til konkrete og venlige formuleringer, og til synliggørelse af formuleringens betydning i forhold til modtager.
Diskussion
Undersøgelsen bidrager med et modtagerperspektiv på, hvad der kendetegner brugbar peer feedback. Samtidig peger undersøgelsen på, at betydningen af udvikling af feedbackkompetencer synliggøres for de studerende, når de skal begrunde, hvad der gør feedback brugbar.
Peer feedback er en metode til at fremme faglige erkendelser i forhold til egen opgaveløsning (Nicol et al., 2014).
Evalueringer ved Bioanalytikeruddannelsen, KP viser, at studerende er mere positive omkring udbyttet af at give end at modtage peer feedback. Ifølge Patchan et al. (2015) har mange studerende ikke tilstrækkelige kompetencer til at formulere feedback, hvilket understøttes af vores oplevelse, at omfang og fokus af
studerendes peer feedback varierer.
Med udgangspunkt i en læringsaktivitet, hvor de studerende bliver bedt om at udvælge og begrunde brugbar skriftlig peer feedback, undersøges oplevelsen af aktiviteten og opfattelsen af brugbar peer feedback.
Metode
Aktiviteten bestod af to anonyme spørgeskemaundersøgelser på 4. semester (n = 55), hvor de studerende blev bedt om: 1) at vælge to eksempler på brugbar peer feedback med begrundelse blandt 12 tilfældige fra tidligere studerende (n = 30). 2) at vælge ét eksempel på modtaget brugbar peer feedback på egen opgave, begrunde valget og angive hvad der kunne have gjort feedbacken endnu mere brugbar (n = 33). Indhold og fokus for eksempler og begrundelser blev analyseret vha. Voelkel et al. (2020). Et fokusgruppeinterview (n = 5) undersøgte de studerendes oplevelse af aktiviteten.
Resultater
De studerende ser primært skriftlig peer feedback som brugbar, når fejl og svagheder adresseres i relation til det faglige indhold og hvis specifikke forslag til forbedringer er angivet. Størstedelen af de studerende valgte desuden feedbackeksempler som indeholdt anerkendelse. Aktiviteten bidrog, ifølge de studerende, med inspiration til konkrete og venlige formuleringer, og til synliggørelse af formuleringens betydning i forhold til modtager.
Diskussion
Undersøgelsen bidrager med et modtagerperspektiv på, hvad der kendetegner brugbar peer feedback. Samtidig peger undersøgelsen på, at betydningen af udvikling af feedbackkompetencer synliggøres for de studerende, når de skal begrunde, hvad der gør feedback brugbar.
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 24 May 2023 |
Publication status | Published - 24 May 2023 |
Event | DUN Konferencen 2023: Dansk Universitetspædagogisk Netværk - Hotel Comwell Kolding, Kolding, Denmark Duration: 24 May 2023 → 25 May 2023 https://www.tilmeld.dk/dunk23 |
Conference
Conference | DUN Konferencen 2023 |
---|---|
Location | Hotel Comwell Kolding |
Country/Territory | Denmark |
City | Kolding |
Period | 24/05/23 → 25/05/23 |
Internet address |
Keywords
- professional bachelor programmes
-
DUN Konferencen 2023
Lorenzen, H. (Paricipant)
24 May 2023 → 25 May 2023Activity: Participating in or organising an event types › Conference
-
Hvad er brugbar peer feedback – set fra de studerendes side
Lorenzen, H. (Introductory speaker), Jacobsen, D. (Other role) & Ellegaard, M. (Other role)
24 May 2023Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation