Hvad er meningen? Kedsomhed, angst og længsler i elevernes skoleliv

Ditte Dalum Christoffersen

Research output: Book/Report/PhD thesisBookResearchpeer-review

Abstract

”Jeg ved det ikke”, svarer Kasper fra 7. x på Byskolen på mit spørgsmål om, hvad der er det vigtigste ved at gå i skole, og for hvis skyld han går der, ” … men den eneste, der får noget ud af, at jeg går i skole, det er jo mig. Så det må vel være for min egen skyld – det tror jeg. Jeg ved jo godt, det er vigtigt at gå i skole. Men jeg er ikke sikker på, jeg ville gå her så mange år, hvis jeg selv kunne vælge – men du skal jo vide noget”, fastslår han. ”Du lærer også andet end at regne, skrive og stave og sådan noget i skolen”, forklarer han mig. ”Du lærer bare, hvordan man skal være og sådan”.

Bogen dokumenterer og analyserer skolehverdagens in- og eksklusionsprocesser, mobning og kedsomhed og om, hvordan lærere og elever forsøger at få det bedste og mest meningsfulde ud af det skoleliv, som de sammen deltager i hver dag, både i forhold til det konkrete klasserum men også om alt det udenfor, som får betydning for, hvad det overhovedet sker derinde.
Original languageDanish
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherUnge Pædagoger
Number of pages228
ISBN (Print)978-87-929-1435-4
Publication statusPublished - 2017
SeriesUnge Pædagogers serie
NumberB 122
SeriesForskning til skolen
Number2. bog

Keywords

  • children and youth

Cite this