Hvad er meningen med samskabelse?

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

I denne peer-reviewed artikel præsenteres en analyse af, hvordan daginstitutionspersonale og forældre skaber mening og handling, når en kommunal strategi om samskabelse forsøges praktiseret. I analysen indgår empiri fra en
offentlig daginstitution, hvor der er tradition for flere årligt tilbagevendende pædagogiske projekter, hvor
forældre og lokalsamfund hjælper til med praktiske gøremål. Daginstitutionen ligger i en midtjysk landsby,
som er kendetegnet ved høj grad af frivillighed og et aktivt civilsamfund. Trods dette umiddelbart konstruktive
udgangspunkt for samskabelse viser empirien, at kommunalt definerede krav om samskabelse kan udfordre
daginstitutionens traditioner, relationer og identitetsfølelse i en sådan grad, at der er risiko for nedbrud i et
ellers velfungerende samarbejde med forældre og landsbyens borgere og foreningsliv.

Original languageDanish
Article number5
JournalDansk pædagogisk Tidsskrift
Volume4
Issue number4
Pages (from-to)35-44
Number of pages9
ISSN0904-2393
Publication statusPublished - 31 Dec 2018

Keywords

  • children and youth

Cite this