Abstract
I denne peer-reviewed artikel præsenteres en analyse af, hvordan daginstitutionspersonale og forældre skaber mening og handling, når en kommunal strategi om samskabelse forsøges praktiseret. I analysen indgår empiri fra en
offentlig daginstitution, hvor der er tradition for flere årligt tilbagevendende pædagogiske projekter, hvor
forældre og lokalsamfund hjælper til med praktiske gøremål. Daginstitutionen ligger i en midtjysk landsby,
som er kendetegnet ved høj grad af frivillighed og et aktivt civilsamfund. Trods dette umiddelbart konstruktive
udgangspunkt for samskabelse viser empirien, at kommunalt definerede krav om samskabelse kan udfordre
daginstitutionens traditioner, relationer og identitetsfølelse i en sådan grad, at der er risiko for nedbrud i et
ellers velfungerende samarbejde med forældre og landsbyens borgere og foreningsliv.
offentlig daginstitution, hvor der er tradition for flere årligt tilbagevendende pædagogiske projekter, hvor
forældre og lokalsamfund hjælper til med praktiske gøremål. Daginstitutionen ligger i en midtjysk landsby,
som er kendetegnet ved høj grad af frivillighed og et aktivt civilsamfund. Trods dette umiddelbart konstruktive
udgangspunkt for samskabelse viser empirien, at kommunalt definerede krav om samskabelse kan udfordre
daginstitutionens traditioner, relationer og identitetsfølelse i en sådan grad, at der er risiko for nedbrud i et
ellers velfungerende samarbejde med forældre og landsbyens borgere og foreningsliv.
Original language | Danish |
---|---|
Article number | 5 |
Journal | Dansk pædagogisk Tidsskrift |
Volume | 4 |
Issue number | 4 |
Pages (from-to) | 35-44 |
Number of pages | 9 |
ISSN | 0904-2393 |
Publication status | Published - 31 Dec 2018 |
Keywords
- children and youth