Hvad gør fagpersoner i (mangel på) møder med unge? En empirisk analyse i lyset af Hartmut Rosas teori om fremmedgørelse og resonans

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Her undersøges hvad fagpersoner gør og hvad det gør ved fagpersoner, når de unge trækker deres deltagelse i dét, der af samfundet er tænkt som hjælp. Fokus er på, hvordan sådanne situationer kan nuanceres, opløses og på, hvilke veje der potentielt kan fremme de unges deltagelse i hjælp, her forstået som ungdomspædagogik i socialpædagogisk forstand. Kapitlets analyser producerer tre former for handlen som perspektiveres ved Hartmut Rosas begreber om fremmedgørelse og resonans. I forlængelse heraf har kapitlet bud til fx socialpædagoger, socialrådgivere og andre fagpersoner, som i deres praksis og i mødet med børn, unge og voksne ønsker at fremme betingelser for resonans og at imødegå fremmedgørelse.
Original languageDanish
Title of host publicationFritids- og ungdomspædagogik : En grundbog i fritids- og ungdomspædagogisk arbejde med større børn og unge
EditorsKirsten Elisa Petersen, Christoffer Schultz
PublisherUngdomsringen
Publication statusAccepted/In press - 2024

Keywords

  • social work and social conditions

Cite this