Hvad påvirker elevers og idrætslæreres motivation for idrætsfaget?

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Denne faglige artikel præsenterer resultaterne fra en kvalitativ undersøgelse der søger at afdække, hvad der påvirker elevers og idrætslæreres motivation for faget idræt. Dette ses hovedsageligt ud fra idrætslærernes perspektiv, men skoleledernes perspektiv er ligeledes inddraget i forhold til strukturerne på skolen. Undersøgelsen er baseret på det datasæt, der tidligere kort er afrapporteret i rapporten “Status på Idrætsfaget 2018” (SPIF18). Resultaterne viser, hvordan idrætslærerne oplever, at idrætsprøven og elevernes forældre påvirker elevernes motivation for faget idræt, og hvorledes lærernes omfang af forberedelsestid samt skolens strukturer i forhold til faget påvirker idrætslærernes motivation for faget.
Original languageDanish
JournalForum for Idraet
Volume36
Issue number1
Pages (from-to)96-110
Number of pages15
ISSN1904-2183
Publication statusPublished - 15 Jun 2021

Cite this