Hvem definerer STEM i skolen og i skoleforskning?

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Abstract

Skolens naturfag og matematik optræder oftere og oftere i det amerikansk-inspirerede akronym STEM. Således også i National naturvidenskabsstrategi, i teknologipagten og i Engineering i Skolen.
Hverken i USA eller i Danmark er der dog enighed om hvordan STEM skal og bør defineres, eller hvilket indhold det skal have. I denne artikel vises det hvordan danske virksomheder via Dansk Industri ogfonde anvender en STEM-kriseretorik til at sikre fokus på T’et, E’et og elevernes/de studerendes arbejdsmarkedsparathed.
Med artiklen lægges der op til en debat om hvordan STEM bør defineres, og af hvem
Original languageDanish
Article number4
JournalMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Issue number2
Pages (from-to)70 - 88
Number of pages19
ISSN1604-8628
Publication statusPublished - 1 Jun 2019

Keywords

  • schools, courses and institutions

Cite this