"Hvem er jeg" En undersøgelse af kunstens betydning for identitetsudviklingen hos udsatte unge

Mette Rold, Mostafa Yamil, Thomas Bille

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Med afsæt i empirisk produceret materiale i forbindelse med et forsknings- og udviklingsprojekt i pædagoguddannelsen, Professionshøjskolen Absalon, udforsker artiklen kunstens og kulturens potentiale i forhold til styrkelse af udsatte unges personlige identitetsudvikling og livsduelighed, der peger fremad mod videre uddannelses- og arbejdsliv. Artiklen argumenterer for, at kunstperformative processer har betydning for det pædagogiske forhold, ved at kunne bidrage til udsatte unges erkendelse på eksistentielt niveau. Kunsten sættes i spil som aktivistiske interventioner i en social praksis med henblik på transformativ læring. Et tæt samspil mellem den kunstperformative praksis og art-based-research (ABR) som undersøgelsesmetode har vist sig frugtbar. Artiklen belyser således også kritisk, hvordan ABR er anvendt i undersøgelsesdesignet, med henblik på at undervisning og empirigenerering følges ad.
Original languageDanish
Article number4
JournalDansk pædagogisk Tidsskrift
Volume2020
Issue number2
Pages (from-to)60-80
Number of pages20
ISSN0904-2393
Publication statusPublished - Aug 2020

Keywords

  • research designs, theory and method
  • aesthetics, design and media
  • learning, educational science and teaching

Cite this