Hvem skal vejlede kliniske vejledere? Et aktionsforskningsprojekt

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Abstract

Denne artikel præsenterer et aktionsforskningsprojekt,
hvor vi over en to-årig periode undersøger
klinisk vejledning med henblik på kompetenceudvikling.
Projektets deltagere er uddannelsesansvarlige,
kliniske vejledere og lektorer fra sygeplejerskeuddannelsen.
Projektet er igangsat og
afsluttet med fælles værkstedsdage. I perioden imellem
værkstedsdagene arbejder fire delprojektgrupper
med problemstillinger fra egen praksis.
Gruppernes processer er monitoreret ved systematiske
greb, der fokuserer på dialogen. I fællesskab
er der sket læring. Grupperne har udviklet, planlagt,
udført, analyseret og evalueret fælles aktioner,
således at ny viden og nye erfaringer er implementeret
i vejledningspraksis under processen.
De kliniske vejledere har igangsat læreprocesser i
fællesskab og udviklet ny viden om udvikling og
implementering af vejlederkompetencer.
Original languageDanish
JournalUddannelsesnyt
Volume26. årgang
Issue number5
Pages (from-to)9-14
Number of pages6
ISSN1602-0162
Publication statusPublished - 2015

Keywords

  • counseling
  • professional bachelor programmes
  • municipalities

Cite this